Project Description

Monopoly-Volendam_lrOPDRACHTGEVER: Hasbro

UITDAGING:  Het opzetten van een succesvolle campagne ter promotie van de nieuwe Monopoly Wereldeditie, waarbij alle wereldburgers samen konden bepalen welke steden er dit keer op het speelbord zouden komen. Ons doel was om optimaal aandacht te krijgen voor de website en de stemmingsperiode en hiermee free publicity voor Monopoly te genereren.

PR BENADERING: Wij hebben onze klant geadviseerd om niet op Amsterdam te focussen, maar om een ‘stem op Volendam’ campagne te starten. Zo kon Volendam, ’s werelds kleinste dorp met de meeste bekende artiesten (het Nederlandse Nashville), op één van de wildcardposities op het speelbord komen. Maar bovenal konden we ons verzekeren van de nodige publiciteit dankzij een perfect samenwerking met de gemeente Volendam en Nederlands grootste artiestenmanager, Jaap Buys. Op de internationale lanceringsdag van de website heeft de burgemeester van Volendam de eerste Nederlandse stem uitgebracht, samen met bekende Volendamse artiesten als Nick & Simon, George Baker en Jan Keijzer. Zij vertelden de pers, die massaal was uitgerukt, waarom zij vonden dat Volendam een plaatsje verdiende op het nieuwe, internationale  Monopoly speelbord.

RESULTAAT: Eén dag voor de kick off en de start van de internationale campagne begonnen de geruchten al rond te zoemen op het Internet. De avond tevoren meldden de radiostations en Telegraaf.nl al de kick off van de volgende dag. Tijdens de kick off waren bijna alle dagbladen en TV nieuwsprogramma’s (van het NOS Journaal tot SBS Shownieuws) en radiostations (Radio 1, Radio 2, Radio 538, BNR, etc.) aanwezig. Dit resulteerde in een complete mediahype rondom de Stem op Volendam campagne de rest van de week. Volendam’s top 20 plaats in de run op de wildcard steeg met de dag en bleef heel hoog de eerste weken. Slechts door inmenging van de autoriteiten van Litouwen, die een mega campagne startten ter promotie van hun hoofdstad…moest Volendam uiteindelijk toch in Vilnius zijn meerdere erkennen.